Julkisliikenteen saatavuus
1982 Helsinkiin valmistui Metro. En ole sitä koskaan käyttänyt, vaikka monessa maailman metropolissa niillä olen kulkenut. 25 vuotta sitten kuljin pari kuukautta koulutuskeikalle Helsingin rautatieasemalta Ruoholahteen. Metro olisi ollut kätevä käyttää, mutta lippujen saatavuus osoittautui jo silloin niin hankalaksi, että kävelin tuon runsaan kilometrin pätkän. Koska lipua ei voinut asemaltani ostaa, ajattelin: "pitäkää tunkkinne".
Tänään tilanne Helsingissä on vieläkin hankalampi. Muutama vuosi sitten lipun saattoi ostaa ratikasta, tänään se ei onnistu. Tältä istumalta en osaa sanoa, miten Helsingin paikallisliikenteessä lipun saisi ostettua, ja miten Tampereella onnistuu ratikkalipun hankkiminen. Pitäisi varmaankin ladata jokin "äppi", ja siihen maksaa matkoja.
Matkustaminen on nykyään tehty turisteille ja digikammoisille hankalaksi. Saatavuus ei ole enää kilpailukeino. Palvelun käytön helppous ja asiakaspalvelu eivät ole arvossaan. Turistilta kaupunkiliikenne vaatii asiaan perehtymistä, ja minulta oman auton käyttöä ja jalkapatikkaa.
Helsinkiin on luvassa parannuksia, koska HSL on saanut palautetta maksamisen hankaluudesta. Se aikoo jo ensi vuonna ottaa käyttöön lähimaksun, jolloin maksuvälineenä voi toimia oma pankki- tai luottokortti. Samalla nykyiset laitteet korvataan helppokäyttöisemmillä. Myös lipunmyyntiverkostoa aiotaan laajentaa erityisesti asiakkaille, jotka eivät käytä HSL-sovellusta tai -korttia
VR:n palveluja on viime aikoina moitittu, mutta matkalipun pystyy sentään ostamaan netistä ja monesti vielä asemalta. R-kioski Hämeenlinnassa myy lippuja juniin. Lippua ostaessa pitää kuitenkin tietää, montako matkaa tekee, tarvitseeko yhden vai monen päivän lipun, milloin tulee takaisin ja mille vyöhykkeelle lippu pitää ostaa. Haasteena on myös maksulaitteen käyttö vaunussa. Kosketusnäyttö ei aina tottele. Mikä vyöhyke olikaan kyseessä? Oliko tämä kertalippu sittenkin jo käytetty. Sakkojen pelko on jatkuvasti persuksissa.
Vanhusten ja eläkeläisten järjestöt ovat arvostelleet palvelujen digitalisointia sillä perusteella, että kaikki eivät osaa niitä käyttää. Mukavaahan se olisi, jos saisimme vielä vanhaan malliin henkilökohtaista palvelua luukulta ja vielä ilman lisäkustannuksia. Se vaan ei ole mahdollista, joten kyllä digipalvelut pitää matkustaessakin opetella muiden hyödyllisten sähköisten palvelujen tapaan. Ajan henki on digi!
Kommentit
Lähetä kommentti