Mainehaitta


Venäjän hyökkäys Ukrainaan tuo sille mainehaittaa - ainakin läntisissä demokraattisissa maissa. Me emme hyväksy lasten tappamista, naisten raiskaamista ja kodinkoneiden varastamista. Meidän mielestämme Venäjän sotaväki on pahemman luokan rosvojoukko. Valitettavasti suuri osa maailman valtioista ei ajattele samalla tavalla. Niiden mielestä Ukrainan sota lisää Venäjän mainetta vahvana suurvaltana. Osalle asia on EVVK.

Suomella on maariski geopoliittisesta sijainnista Venäjän naapurina. Meillä on ollut se aina, joka nyt korostuu entisestään. Jo 80-luvulla amerikkalaiset vieraamme pelkäsivät vierailunsa ajan Venäjän eskalaatiota. Muistan vieläkin helpottuneet ilmeensä, kun saatoin heidät lentoasemalle menevään junaan. Ymmärsin tuskansa vasta, kun katsoin sijaintimme kartalta. Karhun kainalossahan me olemme. Toivottavasti Nato-jäsenyys parantaa turvallisuuskuvaamme sijoittajien ja myös turistien silmissä.

Saksa kärsii mainehaittaa rahoittaesaan kaasu- ja öljyostoilla Venäjän hyökkäyssotaa. Saksalaisia sanotaan nyt "seteliselkärankaisiksi", koska heille oma talous merkitsee enemmän kuin ukraanalaisten veri ja muu kärsimys. Saksan viivyttely Venäjän hyökkäyksen tuomitsemisessa ja avun antamisessa Ukrainalle muistetaan myös.

Nokian renkaat kärsii mainehaittaa jäädessään Venäjälle. Pakotteet ajavat Pietarin tehtaan ahtaalle, mutta yhtiö pitää sen pyörimässä Venäjän hyökkäyssodasta huolimatta. Kritiikki on äänekästä. Kilpailevat rengasmerkit Continental, Michelin, Pirelli ja Bridgestone ilmoittavat keskeyttävänsä valmistuksen ja lähtevänsä maasta. Nokian Renkaiden ottama Venäjä-riski oli poikkeuksellisen suuri. Moni muistaa tämän ja ajaa jatkossa kilpailijoiden merkeillä.

Pörssiyhtiö kärsii mainehaittaa, kun sen talousjohtaja tekee osakeostoja sopimattomaan aikaan. Hän eroaa tehtävästään minimoidakseen työnantajalleen koituvaa mainehaittaa. Työsuhde päättyy johtajasopimuksen mukaisesti. Työnantaja tulee kaipaamaan hänen sitoutumistaan ja energiaansa, sanotaan toimitusjohtajan tiedotteessa. 

Lomaosakeita myyvä yritys kärsii mainehaittaa, kun asiakas yrittää sähköpostitse purkaa kaupan luvatun 14 päivän sisällä, ja asiakaspalvelun sähköposti ilmoittaa olevansa ruuhkautunut siinä määrin, että asia ehditään hoitaa kahden viikon sisällä.

Espresso House, Musti ja Mirri sekä Hesburger lupaavat kohdella työntekijöitään asiallisesti, mutta väärinkäytökset jatkuvat negatiivisesta julkisuudesta huolimatta.

Mikä meitä hyödyllisiä idiootteja oikein vaivaa? Jo ensimmäisestä varoittavasta signaalista pitäisi vetää johtopäätökset! 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Made in Finland

68 vuotta sitten

Digipaussi