Tiktok
Hämeenlinnaan avattiin Miller's BBQ -ravintola puoli vuotta sitten. Barbecueravintola, jossa lihat yön yli kypsyttyään tarjoillaan seuraavana päivä lisukkeineen nälkäisille asiakkaille, herätti heti suuren mielenkiinnon. Lihaa ei muilla keinoin maukkaammaksi saa. Nykyajan puskaradio sosiaalinen media (some) on kertonut BBQ:n ilosanomaa pitkin kevättä ja kesää. Yrityksellä on Facebookissa ja Instagramissa n. 2000 seuraajaa. Kotisivujensa (millersbbq.fi) mukaan se on Suomen aidoin BBQ -ravintola.
Salolainen JJ's BBQ -ravintola on somessa hämeenlinnalaista kollegaansa huomattavasti suositumpi. Omistajansa käyttäjätilejä seuraa somen Tiktok -palvelimella lähes 60.000 käyttäjää. Ravintolan Tiktok-videot ovat keränneet 1,2 miljoonaa tykkäystä. Näyttökertoja yli 500 julkaistulle videolle on kertynyt yli 23 miljoonaa, mikä tarkoittaa sitä, että yksi video on saanut yli 40.000 näyttökertaa. Yrityksen katsotuimalla videolla esitellään ruuan valmistusprosessia, jota on katsottu 400.000 kertaa. Kaikki tilin videot keskittyvät ravintolan arkeen: ruuanvalmistukseen, valmiisiin annoksiin sekä tunnelmaan niin tiskin takana kuin salin puolellakin. Omistaja Juha Kallunki selostaa itse videonsa letkeällä Lapin murteella, josta on tullut tilin tavaramerkki. Suosion salaisuutena on julkaisujen aitous ja rehellisyys.
Kallunki perusti ravintolan Tiktok -kanavan viime keväänä. Suosio kasvoi kesän aikana räjähdysmäisesti. Video toisensa jälkeen sai huimasti näyttökertoja ja kommentteja. Loppukesä oli ravintolalle kiireinen. Suosio on pysynyt ja seuraajia tulee jatkuvasti lisää. Ravintolan myynti on tuplaantunut. Kesäviikonloppuna kävijöitä on ollut jopa 3000, joista 90% ulkopaikkakuntalaisia. Kävijöitä on tullut ympäri maata.
Turkulaiseen Malmin kebabiin tullaan syömään Utsjoelta asti. Syy moiseen on Tiktok, jossa omistajallaan Azizilla on 118.000 seuraajaa. Videoista on tykätty yli 3 miljoonaa kertaa, ja lähes jokaisella niistä on yli 100.000 katselukertaa. Vaikka määrät eivät olekaan Suomen suurimpia, myynti on näillä keinoin niin ikään tuplaantunut. Suosituin ruoka on shokkiannos jättimäinen kebab tai pizza. Idea annokseen tuli Tiktokissa.
Mikä Tiktok? Tiktok on lyhyiden videoiden (max 3 min.) jakamiseen tarkoitettu yhteisöpalvelu. Se on mielletty aiemmin lasten sovellukseksi, mutta sen suosio on lisääntynyt myös nuorten ja aikuisten keskuudessa. Käyttäjälle tulee ehdotukseksi videoita, joista algoritmi olettaa hänen pitävän. Videot voidaan viimeistellä efekteillä ja äänillä. Usein niihin lisätään musiikkia ja tanssia.
Tiktokin kaupallinen arvo on huomattu vasta päättyneen kesän aikana. Sovelluksen varsinainen mainostyökalu Tiktok Ads aukesi Suomessa alkuvuonna. Työkalun ominaisuudet ovat toistaiseksi rajalliset: se toimii vain valtakunnallisesti, se ei pysty kohdistamaan mainontaa alueellisesti. Rajoitteestaan huolimatta se on ollut ponnistuslautana monelle pienyrittäjälle. Sen avulla pääsee käsiksi uusiin ilmiöihin ja jopa luomaan niitä yhdessä yleisön ja vaikuttajien kanssa.
Tiktok -mainonta on toistaiseksi edullista. Klikkihinnat Suomessa liikkuvat senteissä. Tuhannen euron investoinnilla on mahdollista saada jopa yli 10.000 klikkiä ja kaksi miljoonaa mainosnäyttöä. Vastaava mainonta Facebookissa ja Instagramissa on 5 - 10 kertaa kalliimpaa.
Mainostaja: paras aika mennä Tiktokiin meni jo. Toiseksi paras on nyt.
Kommentit
Lähetä kommentti