Munkkis
Kuluttajamarkkinoinnissa tapaa harvoin yllättäviä ja nopeita menestystarinoita. Menestys tulee - jos yleensä on tullakseen - vuosien puurtamisen jälkeen. Kaupallisesti väsähtäneestä Loimaan -kaupungista löytyy poikkeus: Munkkis-kahvila, jonka perustivat Drilon ja Edina Perolli joulukuussa 2019. Nyt siihen jonotettaisiin aamusta iltaan, jos ovet vaan pystyttäisiin pitämään auki.
Tämä kulttimaineeseen päässyt kahvila pisti silmään jo keväällä 2020 kuluttaessa aikaani Loimaan keskustassa isäni sairaalassa käynnin aikana. Liikeideansa vaikutti oudun kapealta: kahvila, jossa myydään vain munkkeja - ei muita kahvileipiä. Valitettavasti kahvila oli silloin kiinni, joten en päässyt testaamaan tuotteitaan. Kiinni kahvila on pääosin nykyäänkin, mutta eri syytä kuin yleensä: kahvila on suljettava, koska tuotanto ei pysy kysynnän tahdissa. "Ei oota" ei haluta asiakkaille myydä.
Munkkiksen donitseja kuvataan pehmeiksi, tuoreiksi ja nätisti koristelluksi. Makuelämys on miellyttävä. Leivonnainen on sopivan kokoinen, täyteläinen eikä liian makea. Munkkeja on 62:ta eri laatua. Yhden munkin valmistamiseen menee viisi minuuttia. Yön aikana ehditään leipoa tuhat munkkia, mutta sekään ei riitä halukkaille. Kun päivän munkit ovat myyty, liike suljetaan ja aletaan leipoa uutta taikinaa seuraavalle päivälle.
Suuren suosion syynä on tietenkin loistava tuote, mutta ennen muuta siitä kertova sosiaalinen media (some). Menestys alkoi kun kahvilasta alettiin puhua Loimaan Puskaradio - Facebook-ryhmässä. Ihmisiä alkoi saapua munkille yhä enemmän ja enemmän. Munkkiksella on somen kanavia Facebookissa ja Instagramissa, joissa ihmiset jakavat munkkivideoita ja kuvia. Sitä kautta ne leviävät yhä suuremmalle joukolle. Suosituimmilla alan yrityksillä saattaa olla jopa kymmeniä tuhansia seuraajia, ja niiden videoiden katsojakerrat ja tykkäyskerrat ovat miljoonaluokkaa.
Munkkis sai heinäkuussa valtakunnallista julkisuutta yli 100 metriä pitkästä asiakasjonosta, jossa jaksettiin seistä tuntitolkulla. Kesälomilla kahvilaan matkustettiin jopa Oulusta asti. Suosio on yllättänyt omistajat. He ovat shokissa, kertoo Turun Sanomat.
Mikään ei pelasta pieleen mennyttä päivää paremmin kuin kunnon herkkumunkki, joten pankaas poiketen Loimaalle munkille. Muistakaa varata ostoksenne etukäteen netissä, sillä muuten jäätte ilman. Mikään taas ei pilaa muuten onnistunutta päivää pahemmin kuin saamatta jäänyt munkki.
Kommentit
Lähetä kommentti