Puhelinmyynti


"Mukavalla asialla soittelen", sanoo ääni puhelimessa. Alun esittelystä en saa selvää, joten tuttu se ei ainakaan ole. "Soitinko sopivaan aikaan, ettei muut asiat paina päälle" kysymys paljastaa puhelinmyyjän.

Jos myyjän soittoa ei odota, tulee se usein epäsopivaan aikaan ja paikkaan. Lupsakka savon murre ei  kiusallista tilannetta pelasta. Vaikka Kuopiossa aurinko paistaa, meillä Hämeessä voi olla pilvistä.

Suuren yleisön mielipide puhelinmyynnistä on yksiselitteisen kielteinen. Kuluttaja- ja kilpailuviraston tutkimuksen mukaan jopa yli neljä viidestä kuluttajasta ei pidä puhelinmyyntiä mieluisana ja hyödyllisenä ostotapana. Onpa jopa väläytetty koko alan kieltämistä.

Rehellinen, asiakasta arvostava, kuunteleva ja auttava puhelinmyynti on paikallaan. Huijarit ja pakkomyyjät ovat asia erikseen. Liian monen alalla toimivan yrityksen moraalin ja myyntipolitiikan voi kyseenalaistaa. Kynnys alalle on matala ja myyjien perehdyttäminen riittämätöntä. Moni työtön on alaa kokeillut ja todennut sen itselle sopimattomaksi. Ystävällisestä asiakaspalvelijasta harvoin tulee tulosta tekevää puhelinmyyjää; tarvittava kovuus puuttuu, ollaan liian kilttejä tehomyyjäksi.

Myyjän soitto tulee kuluttajalle varoittamatta ja vaatii usein pikaista päätöksentekoa ja heikentää siten harkintaa. Kuluttaja-asiamies toivookin, että puhelinmyynti kuluttajalle olisi sallittu vain, jos hän on antanut siihen ennalta luvan. Puhelinmyynti ilman siihen saatua lupaa olisi siis yksiselitteisesti kiellettyä. Erityisesti heikompiin kuluttajaryhmiin, kuten vanhuksiin, kohdistuvaa aggressiivista puhelinmyyntiä onkin syytä rajoittaa.

Hyvä puhelinmyyjä on kuin lääkäri, joka tutkii potilaan huolella ja määrää kokeiden pohjalta rohdot. Samoin toimii myyjä kartoittaen kysymyksillään asiakkaan tarpeet. Myytävä tuote on ratkaisu asiakkaan ongelmaan. Homma hoidetaan auttamisen hengessä eikä pakkomyynnillä. Jos asiakkalla ei ole tarpeita tai oma tuote ei asiakkaan ongelmia ratkaise, kauppoja ei väkipakolla väännetä.

Olen monesti saanut oikea-aikaisen ja -tarpeisen myyntipuhelun tutulta toimijalta. Itse arvostan tätä täsmämarkkinoinnin muotoa.




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Made in Finland

68 vuotta sitten

Digipaussi