Yritystarina
Yritykseen liittyvä hyvä tarina herättää tunteita ja jää mieleen. Brändeihin liittyy aina sitä vahvistava tarina - keksitty tai todellinen. Markkinoinnin keksimä tarina on harvoin yhtä tehokas kuin totta oleva kertomus. Todellisuus on tarua ihmeellisempää ja ennen kaikkea aina uskottavampaa.
Star-up yrityksiin ja niiden perustajiin liittyy tarinoita. Tuoteinnovaatioilla on sen syntyä kuvaava kertomus. Mitä hauskempi ja ihmisläheisempi tarina, sen parempi. Hyvää tarinaa kerrotaan mielellään eteenpäin. Kertomalla niitä, saadaa puskaradio laulamaan.
Asiakaskokemuksista syntyy tarinoita - hyviä ja huonoja. Niistä voi tehdä vaikuttavia ja erottuvia tarinakokemuksia. Anne Kalliomäen "tarinallistamisessa" yritykselle luodaan ydintarina, joka ohjaa sen palveluprosessia, fyysistä/digitaalista palveluympäristöä ja markkinointiviestintää. Tarinan juoni selkiinnyttää asiakkaalle hänen rooliaan ja tuo yritykselle selvää kilpailuetua.
Tarina sijoittaa kohteensa johonkin lähtöpisteeseen, joka toimii ajallisesti, maantieteellisesti tai henkilösidonnaisesti. Milloin tarina on alkanut, mistä maasta ja kaupungista se on lähtenyt ja kenen intohimosta tarina kumpuaa? Tarinaa voi käyttää myös yrityksen oman henkilöstön innoittajana kuten seuraavaa tiedän käytetyn.
Karl Gustav Lindblom (1927 - 2003), Väri-Kalle osti 1951 yhdessä kumppaninsa kanssa pienen maalikaupan nimeltään Riihimäen Tapetti ja Väri. Myöhemmin yrityksen nimi muuttui RTV-yhtymä Oy:ksi, ja se siirtyi kokonaan Lindblomin perheen omistukseen. Nykyään RTV-yhtymä on Suomen suurin yksityisessä omistuksessa oleva alan yritys, joka toimii maassamme yli 30 paikkakunnalla työllistäen satoja alan ammattilaisia.
Väri-Kalle oli suuri persoona, josta kerrotaan useita tarinoita. Yksi niistä kertoo Kallen palvelu- ja myyntihenkisyydestä sekä periksiantamattomuudesta. Sen mukaan yrityksen alkuvuosina, jolloin massamme oli vielä pula kaikista tavaroista, asiakas tuli liikkeeseen ostamaan maalia, jota liikkeessä ei juuri sillä hetkellä ollut. Kalle ei myynyt "ei oota", vaan sanoi "hetkinen" ja poistui takaovesta kilpailijan liikkeeseen. Osti maalin sieltä ja palasi takaovesta odottavan asiakkaan luokse. Kaupat syntyivät ja ainakin asiakas oli tyytyväinen. Kallen saamasta katteesta tarina ei kerro.
Kommentit
Lähetä kommentti