Markkinoinnissa häntä heiluttaa koiraa
Markkinointi on tärkeä osa liiketoiminnan systeemiä. Monimutkaistuvaa markkinointia on nyt tarkasteltava entistä kokonaisvaltaisemmin, koska kulutuskäyttäytyminen muuttuu huimaa vauhtia pitkittyneen koronapandemian vuoksi. Systeemiajattelulle olisi nyt tilausta. Pakko on hyvä konsultti; kriisi antaa lisäpotkua muutokseen.
Systeemiajattelussa mennään ongelman juurisyihin ja tarkastellaan ongelmaa osana systeemiä, jossa kaikki osat ja toimijat ovat sopusoinnussa keskenään. Keinojen löytäminen ja niistä päättäminen ei ole helppoa. Avoimissa organisaatioissa suunnan määrittämiseen tarvittavaa tietoa kyllä löytyy. Yksittäisillä markkinointitempauksilla ei kriisiä selätetä, nyt vaaditaan Ison Kuvan hallintaa. Uudistuva markkinointi vaatii systeemien muuttamista.
Uusi kokonaisvaltainen markkinointi edellyttää mm. digimarkkinoinnin roolin selkiyttämistä, joka on hyvä renki, mutta huono isäntä. Ongelmia syntyy aina, kun häntä heiluttaa koiraa eikä koira häntää; digiväki ei saa hallita markkinointia vaikeine käsitteineen ja omine mittareineen. Sivustoille ohjatuilla kävijöillä, hakukoneosumilla ja videoiden katsojamäärillä on vain välitavoitteen arvo. Ne ovat hyödyllisiä vasta, jos ne todella vaikuttavat kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Digimarkkinointi ei saa irtaantua markkinoinnin kokonaisuudesta omien lillukanvarsiensa nyhväämiseen.
Markkinoinnin on vastattava kuluttajakäyttäytyminen muutokseen kokonaisvaltaisella toiminnalla. Nyt vaaditaan uuden oppimista, uusia työkaluja, toimintamalleja ja kulttuurin muutosta. Mitä paremmin markkinointi on mukana asiakkaan muuttuvassa arjessa, sen paremmin yritykset menestyvät.
Kommentit
Lähetä kommentti