Korona-ajan markkinointi

Koronan toinen aalto tekee tuloaan. Kesäflunssat lisäävät epävarmuutta ja halua testeihin. Rajat vuotavat, testeihin jonotetaan, jos ylipäätään sinne pääsee. Viranomaiset varautuivat tilanteeseen huonosti. Yksityisten terveyspalvelujen hyödyntäminen takkuilee. Festareilla ja yökerhoissa on palattu entiseen - turvaväleistä ei tietoakaan. "Ko viin om bääs, niin järk o bersses", sanos raumlaine. Onneksi koronasuomi pääosin soutaa samaa venettä samaan suuntaan vaikka osa huopaa ja osa jopa äyskäröi vettä veneeseen. Maskisuositukset ovat nyt onneksi selkiintyneet. Tähän asti maskeja käyttäviä on jopa pilkattu tai pelätty.


Kevään kriisiaika on suosinut tunnettuja brändejä. Halutuimmat merkkituotteet voittivat ensimmäisen erän koronaa vastaan, koska ostaminen muuttui muistinvaraiseksi. Ne tietävät, että markkinoinnilla luodaan kysyntää. Pitämällä markkinointipanostuksensa hyvällä tasolla brändit ovat pitäneet asemansa ja jopa lisänneet arvoaan koronasta huolimatta. Merkkituotteisiin liittyy usein hyvä tarina, joka myy enemmän kuin hintojen alentaminen tai myyntituputus. Tyytyväinen asiakas on paras myyntivaltti.



Näyttää siltä, että koronasyksy pistää meidät jälleen polvilleen. Jos näin käy, yhteiskunnan toimintoja pitää viimeistään nyt uudistaa. Pakon edessä se on mahdollista, muuten ei onnistu. Tämä koskee myös liiketoimintaa ja sen sydäntä markkinointia. Ennakoitu syksy vaatii yrityksiltä radikaalia muutosta, nyt ei voida jatkaa kuten ennen.


Kevätkoronan onnistujia olivat ne, jotka rohkeasti lähtivät innovoimaan uutta. Ei jähmetytty, ei paettu, alettiin kamppailla. Ideoitiin, tehtiin asioita toisin, uusiuduttiin. Oltiin asiakkaille rehellisiä, saatiin heidät mukaan muutokseen. Asiakas on viisas ja aistiin aidon yrittämisen. Markkinointi on paljolti psykologiaa, tunteita siirrellään puolin ja toisin. Se on nyt ennen muuta kuuntelua kentällä ja medioissa.










Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Made in Finland

68 vuotta sitten

Digipaussi