Korona muuttaa kysyntää pysyvästi


Koronaviruspandemia on muuttanut ihmisten arkea radikaalisti. Mm. myyminen ja ostaminen on muuttunut. Koronavirus on pakottanut kaikki ikäryhmät hyödyntämään digitaalisia palveluja niin ostoksilla kuin myös kommunikoinnissa, opiskelussa ja harrastuksissa. Monet uskovat ja toivovat, että paluu entiseen tapahtuu pian. Kansainväliset asiantuntija-arviot kuitenkin ennakoivat, että paluuta entiseen ei enää ole. Konsulttiyhtiö BCG:n mukaan noin 60% kuluttajista uskoo, että asiat ovat muuttuneet pysyvästi.


Koronarajoitukset kestävät niin pitkään, että opitut tavat ja rutiinit jäävät pysyviksi. Tapojen muutos on normaalisti vaikeaa ja hidasta, mutta pakon edessä  ne tapahtuvat nopeasti. Jos ruokaostokset on tehnyt verkkokaupasta koko pandemian ajan, on siitä tullut tapa. Kertakokeilu ei vielä saa aikaan pysyvää käyttäytymisen muutosta.


Kotimaan matkailu ja mökkeily on noussut uuteen suosioon. Lentomatkustamisen hintojen nousu vaikuttaa pysyvästi kaukomatkailun vähenemiseen. Ekologisuus on ollut jo pitkään kuluttajatrendi, mutta nyt se alkaa vihdoin näkyä myös ostopäätöksissä. Koronan tuoma taloudellinen notkahdus myös vähentää kulutusmahdollisuuksia ja –haluja.


Kodin merkitys on korostunut. Nyt arvostetaan hyvinvointia ja mukavuutta kotona. Pandemian aikana on panostettu etätyöpisteeseen, kodin kuntoilulaitteisiin ja kotiteatterin. Kotoilutrendi lisää viihtyisien ja elinvoimaisten pikkukaupunkien suosiota asuinpaikkana. Kasvukeskusten kehysalueiden suosio kasvaa pandemian pitkittyessä. 


Ravintoloiden liiketoimintamallit ovat muuttuneet pakon edessä. Myös kuluttajien tarpeet ovat muuttuneet uudessa tilanteessa. Uusi tilanne on lähentänyt asiakkaita ja yrityksiä uusien toimintatapojen löytämiseksi. Take away -ateriointi ja kotiinkuljetus on tuonut uuden ulottuvuuden ulkona syömiseen entistä useammalle. Muutos tuo uutta ja erilaista, joka saattaa pitkällä tähtäimellä olla vanhaa parempi ja toimivampi. 



Hyvänä esimerkkinä koronapandemia tuomasta muutoksesta on S-kauppojen kerää ja skannaa –palvelu, jossa ostokset skannataan ja pakataan suoraan kassiin kauppaa kiertäessä. Myymälään tullessaan asiakas ottaa käsiskannerin ja skannaa ostoksensa reittinsä aikana. Pikakassalla hän tulostaa koontikuitin maksua varten. Nopeaa ja vaivatonta, koska jonottaminen ja pakkaaminen kassalla jäävät pois. Uuteen palveluratkaisuun päädyttiin, koska asiakkaat olivat erityisesti pakkaustilanteissa huolissaan turvaväleistä. Selvästikin palvelu ei jää vain tämän kevään ilmiöksi. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Made in Finland

68 vuotta sitten

Digipaussi