Sisäinen asiakkuus
Palveluyhteisöt ovat täynnä sisäisiä
palvelutoimintoja, jotka tukevat toinen toisiaan ja ulkoisten asiakkaiden
kanssa vuorovaikutuksessa olevia asiakaspalvelijoita. Sisäisiä
palvelutoimintoja väitetään olevan lukumääräisesti enemmän kuin ulkoisia asiakkaita
palvelevia toimintoja (Christian Grönroos 1991).
Sisäiset asiakassuhteet heijastuvat ulkoisiin
asiakassuhteisiin: jos homma tökkii sisällä, ei se toimi ulkoisissakaan suhteissa.
Jokaisen työntekijän on tunnistettava omat asiakkaansa myös yrityksen sisällä. Aito
asiakaslähtöisyys vaatii koko asiakkaalle arvoa tuottavan prosessin
virittämistä huippukuntoon kaikissa vaiheissa - myös asiakasrajapinnan takana. Aito
asiakasajattelu on vyörytettävä läpi koko organisaation. Jan Carlzonin (SAS) neuvoi alaisiaan: ”Ellet palvele asiakasta, palvele jotakuta muuta organisaation
sisällä.”
Sisäisen markkinoinnin kehittäminen on tärkeä, joskin
unohdettu tehtävä organisaatioissa. Sisäisen tiedottamisen parantaminen on
osoittautunut vakiokohteeksi omissa kehittämisprojekteissani. Toistaiseksi en
ole vielä kohdannut organisaatiota, jossa se olisi kaikkien mielestä hyvin
hoidettu. Sehän on lopulta jokaisen subjektiivinen kokemus asiasta.
Parhaiten kehittämistehtävää voi lähestyä kartoittamalla
sisäisen asiakkuuden puitteet ja lähteä parantamaan niistä löytyviä puutteita. Puitteet voidaan ryhmitellä seuraavasti:
•
Psyykkis-sosiaaliset
tekijät, joihin kuuluu mm. ilmapiiri, asenteet, arvot ja ajattelu
•
Toiminnalliset
tekijät, jotka liittyvät järjestelmiin ja toiminnan apuvälineisiin sekä
toimintaan yleensä
•
Rakenteelliset
tekijät, joita ovat mm. organisaatio ja fyysiset puitteet.
Kommentit
Lähetä kommentti