Sisäinen asiakkuus


Palveluyhteisöt ovat täynnä sisäisiä palvelutoimintoja, jotka tukevat toinen toisiaan ja ulkoisten asiakkaiden kanssa vuorovaikutuksessa olevia asiakaspalvelijoita. Sisäisiä palvelutoimintoja väitetään olevan lukumääräisesti enemmän kuin ulkoisia asiakkaita palvelevia toimintoja (Christian Grönroos 1991).


Sisäiset asiakassuhteet heijastuvat ulkoisiin asiakassuhteisiin: jos homma tökkii sisällä, ei se toimi ulkoisissakaan suhteissa. Jokaisen työntekijän on tunnistettava omat asiakkaansa myös yrityksen sisällä. Aito asiakaslähtöisyys vaatii koko asiakkaalle arvoa tuottavan prosessin virittämistä huippukuntoon kaikissa vaiheissa - myös asiakasrajapinnan takana. Aito asiakasajattelu on vyörytettävä läpi koko organisaation. Jan Carlzonin (SAS) neuvoi alaisiaan: ”Ellet palvele asiakasta, palvele jotakuta muuta organisaation sisällä.”


Sisäisen markkinoinnin kehittäminen on tärkeä, joskin unohdettu tehtävä organisaatioissa. Sisäisen tiedottamisen parantaminen on osoittautunut vakiokohteeksi omissa kehittämisprojekteissani. Toistaiseksi en ole vielä kohdannut organisaatiota, jossa se olisi kaikkien mielestä hyvin hoidettu. Sehän on lopulta jokaisen subjektiivinen kokemus asiasta.


Parhaiten kehittämistehtävää voi lähestyä kartoittamalla sisäisen asiakkuuden puitteet ja lähteä parantamaan niistä löytyviä puutteita. Puitteet voidaan ryhmitellä seuraavasti:

        Psyykkis-sosiaaliset tekijät, joihin kuuluu mm. ilmapiiri, asenteet, arvot ja ajattelu

        Toiminnalliset tekijät, jotka liittyvät järjestelmiin ja toiminnan apuvälineisiin sekä toimintaan yleensä

        Rakenteelliset tekijät, joita ovat mm. organisaatio ja fyysiset puitteet. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Made in Finland

68 vuotta sitten

Digipaussi