Great Place to Work

Ajan hengen mukaisesti organisaatiot pyrkivät työstämään yrityskulttuuriaan ollakseen mahdollisimman hyvä työpaikka. Maamme kerma (n. 150 yhteisöä) osallistuu vuosittain maksulliseen GPW-selvitykseen saadakseen palautetta toimistaan työkulttuurinsa kehittymisestä. Palkittujen yritysten kertomuksista voi noukkia hyvä ideoita toteutettavaksi: opiskelu työnantajan ajalla ja kustannuksella, henkilöstön merkkipäivien muistaminen, rekrytointi prosessin syventäminen monin haastatteluin ja henkilöanalyysein, joiden avulla voidaan ennakoida myös hyvien työntekijöiden lähtöä jne.  Kysymys kuuluukin: Mitkä niistä sopivat meille?

Sisäisen markkinoinnin kehittämisprosessi noudattaa vanhaa kaavaa:

1.    Tehdään ensin lähtötilanteen analyysi työilmapiirin tutkimuksen avulla: Missä olemme nyt?

2.    Sen jälkeen tulokset käydään avoimesti henkilöstön kanssa läpi: Missä olemme hyviä ja missä on parantamisen varaa?

3.    Edellisen pohjalta laaditaan tavoitteet: Mihin haluamme päästä? Mitä pitää parantaa? Millä mittarilla seuraamme asian parantumista ja mihin tulokseen olemme tyytyväisiä?

4.    Laaditaan yhdessä koko henkilöstön kanssa toimenpideohjelma: Mitä asioille pitää tehdä?

5.    Viimeisenä vaan ei vähäisempänä on ylimmän johdon sitoutuminen asiaan, mikä edellyttää sen osallistumista aidosti ja aktiivisesti koko prosessiin. Sitä ei voi ulkoistaa keskijohdolle tai konsulteille.


Onnistuneen sisäisen markkinoinnin kampanjan ensimmäisiä toteuttajia lienee SAS-lentoyhtiön legendaarinen pääjohtaja Jan Carlzon 80-luvulta. Hän nosti vararikon partaalla olleen yrityksen menestykseen panostamalla palvelujen markkinoinnin erityisyyteen, jonka lähtöajatuksena oli tehdä menestys oman henkilöstön kautta. Hyviä työtekijöitä palkittiin ”työnsankareina”, alemman tason kenttävirkailijat saivat lentokapteenitason työasut, menestystä juhlittiin yhteisillä bileillä jne. Jokaisen työntekijän osuutta menestykseen korostettiin – kaikki työ oli arvokasta.


Jan Carlzonin johtamisfilosofiaansa voi tutustua tarkemmin lukemalla teoksen Pyramidit Nurin! (Riv Pyramiderna på svenska). Suurta huomiota sai ehdotus organisaatiomallin kääntämisestä nurin, jossa ylimpänä ovat asiakkaat ja alimpana ylin johto. Ajatuksensa mukaan johdon tärkein tehtävä on auttaa alaisia menestymään. Pomo, joka ei tätä toteuttanut, oli helisemässä.



Sisäinen asiakkuus eli työkaveri asiakkaana onkin Carlssonin oivallus, jota esittelen ensi viikon blogissani.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Made in Finland

68 vuotta sitten

Digipaussi