Great Place to Work
Ajan hengen
mukaisesti organisaatiot pyrkivät työstämään yrityskulttuuriaan ollakseen
mahdollisimman hyvä työpaikka. Maamme kerma (n. 150 yhteisöä) osallistuu
vuosittain maksulliseen GPW-selvitykseen saadakseen palautetta toimistaan
työkulttuurinsa kehittymisestä. Palkittujen yritysten kertomuksista voi noukkia
hyvä ideoita toteutettavaksi: opiskelu työnantajan ajalla ja kustannuksella, henkilöstön
merkkipäivien muistaminen, rekrytointi prosessin syventäminen monin
haastatteluin ja henkilöanalyysein, joiden avulla voidaan ennakoida myös hyvien
työntekijöiden lähtöä jne. Kysymys kuuluukin: Mitkä niistä sopivat meille?
Sisäisen
markkinoinnin kehittämisprosessi noudattaa vanhaa kaavaa:
1.
Tehdään
ensin lähtötilanteen analyysi työilmapiirin tutkimuksen avulla:
Missä olemme nyt?
2.
Sen
jälkeen tulokset käydään avoimesti henkilöstön kanssa läpi: Missä
olemme hyviä ja missä on parantamisen varaa?
3.
Edellisen
pohjalta laaditaan tavoitteet: Mihin haluamme päästä? Mitä pitää
parantaa? Millä mittarilla seuraamme asian parantumista ja mihin tulokseen
olemme tyytyväisiä?
4.
Laaditaan
yhdessä koko henkilöstön kanssa toimenpideohjelma: Mitä asioille pitää tehdä?
5.
Viimeisenä
vaan ei vähäisempänä on ylimmän johdon sitoutuminen asiaan, mikä edellyttää sen osallistumista aidosti ja aktiivisesti koko prosessiin. Sitä ei voi
ulkoistaa keskijohdolle tai konsulteille.
Onnistuneen
sisäisen markkinoinnin kampanjan ensimmäisiä toteuttajia lienee SAS-lentoyhtiön
legendaarinen pääjohtaja Jan Carlzon 80-luvulta. Hän nosti vararikon partaalla
olleen yrityksen menestykseen panostamalla palvelujen markkinoinnin erityisyyteen,
jonka lähtöajatuksena oli tehdä menestys oman henkilöstön kautta. Hyviä työtekijöitä palkittiin ”työnsankareina”,
alemman tason kenttävirkailijat saivat lentokapteenitason työasut, menestystä juhlittiin
yhteisillä bileillä jne. Jokaisen työntekijän osuutta menestykseen korostettiin
– kaikki työ oli arvokasta.
Jan
Carlzonin johtamisfilosofiaansa voi tutustua tarkemmin lukemalla teoksen Pyramidit Nurin! (Riv Pyramiderna på svenska). Suurta huomiota sai ehdotus organisaatiomallin
kääntämisestä nurin, jossa ylimpänä ovat asiakkaat ja alimpana ylin johto. Ajatuksensa
mukaan johdon tärkein tehtävä on auttaa alaisia menestymään. Pomo, joka ei tätä
toteuttanut, oli helisemässä.
Sisäinen asiakkuus eli työkaveri asiakkaana onkin Carlssonin oivallus, jota esittelen ensi viikon blogissani.
Kommentit
Lähetä kommentti