Henkilöstö ensin




Työilmapiirin tulisi olla kaikille hyvä. Jokaisen tulisi kokea työnsä merkitykselliseksi ja itsensä arvostetuksi.

Tapana on, että yrityksen koko henkilöstö osallistuu yhteisön arvojen määrittämiseen. Siitä huolimatta harva osaa lonkalta luetella työnantajansa arvot. Liekö tarpeenkaan, jos muut asiat ovat kunnossa.

Hyvät työnantajat ovat aina huolehtineet henkilöstöstään. Patruunat huolehtivat työntekijöidensä terveydenhoidosta, koulutuksesta, asumisesta ja vapaa-ajan harrastuksista. Ymmärrettiin, että hyvin voiva henkilöstö on yrityksen menestyksen tae. Kilpailu hyvistä työntekijöistä lisäsi motivaatiota hoitaa asiat yrityksen sisällä: yhteisö saa juuri sellaiset työntekijät kuin se ansaitsee. Ymmärrettiin, että ihminen ei ole kone, joka rasvataan kerran kuussa. Sisäisesti heikko yhteisö ei voi olla ulkoisesti vahva.

Sisäisen suhdetoiminnan opit laajenivat ja syvenivät palvelualojen kasvun myötä sisäisen markkinoinnin käsitteeksi, jonka eräs yrittäjä määritteli seuraavasti: ”Minä ymmärrän sisäisen markkinoinnin myyntitehtäväksi. Tehtäväni on myydä yritykseni liikeidea koko henkilöstölle.” Koko henkilökunnan tulee tietää kenelle myydään, mitä myydään ja ennen kaikkea miten meillä homma hoidetaan. Jos liikeideaan kuuluu hyvä asiakaspalvelu, meillä ei sanota: ”En mä vaan tiedä. Mä oon täällä vaan töissä.”

Myös sisäinen markkinointi on johdon kokonaisvaltaisesti hoidettava homma päämäärinä hyvien työntekijöiden palkkaaminen ja pitäminen kannustavalla esimiestyöllä. Johdosta se on kiinni, jos virta ei kulje.

Konsulttina järjestelin monesti Jonkun Muun hautajaisia tavoitteena kitkeä porukasta asenne: ei kuulu mulle.


Ensi viikolla lisää sisäisen markkinoinnin temppuja ja kuinka ne tehdään.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Made in Finland

68 vuotta sitten

Digipaussi